Kezdőlap » Események » Témahetek » Fizika a környezetünkben- látogatások a Csodák Palotájában

Fizika a környezetünkben- látogatások a Csodák Palotájában


A témahét kapcsán 26 csoport, több, mint 1000 diák utazását szerveztük meg a budapesti Csodák Palotájába.

Az alábbi iskolák vettek részt a programjainkon:

Iskola neve kirándulás ideje létszám
Vámosgyörki Visontai Kovách László Katolikus Általános Iskola 09.15.hétfő 45+3
Szurdokpüspöki Általános Iskola 09.16.kedd 45+2
Nagyrédei Szent Imre Általános Iskola 09.17. szerda 38+2
Gyöngyöshalászi Széchenyi István Általános Iskola 09.18. csütörtök 42+2
Horti Batthyány József Általános Iskola 09.25. csütörtök 39+2
Nagyfügedi Arany János Általános Iskola 09.26. péntek 45+5
Adácsi Szent Jakab Katolikus Általános Iskola és Sportiskola 09.29.hétfő 25+2
Tarnamérai Általános Iskola 09.29. hétfő 45+3
Gyöngyösi Egressy Béni Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola 10.02. csütörtök 45+2
Gyöngyöstarjáni Általános Iskola 10.07. kedd 40+2
Berze Nagy János Gimnázium 6.A 10.09. csütörtök 35+5
Gyöngyösoroszi Árpád Fejedelem Általános Iskola 10.14.kedd 13+5
Gyöngyösi Arany János Általános Iskola 10.14. kedd 45+3
Rózsaszentmártoni Móra Ferenc Általános Iskola 10.15. szerda 45+3
Abasári Aba Sámuel Általános Iskola 10.16. csütörtök 45+3
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola 10.17. péntek 34+3
Lőrinci Hunyadi Mátyás Általános Iskola és AMI 10.17. péntek 45+3
Gyöngyössolymosi Nagy Gyula Általános Iskola és AMI 10.18. szombat 41+3
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola 10.20. hétfő 42+4
Jászsági Általános Iskola Viszneki Általános Iskolai Tagintézménye 10.21. kedd 45+2
Gyöngyösi Felsővárosi Általános Iskola 10.21. kedd 45+3
Felső-Mátrai Zakupszky László Általános Iskola 11.03. 12+2
Berze Nagy János Gimnázium 8.A 11. 04. kedd 36+2
Berze Nagy János Gimnázium 5.A 11. 06. Csütörtök 32+4
Detki Petőfi Sándor Általános Iskola 11. 12. szerda 45+3
Berze Nagy János Gimnázium 7.A 11. 13. csütörtök 36+1

Az utazásról az iskolák beszámolókat készítettek, az alábbiakban a nagyfügedi és a szurdokpüspöki iskola írását olvashatjuk:

„A Szurdokpüspöki Általános Iskola beszámolója a 2014. szeptember 16-án megvalósult Csodák Palotája látogatásról, ahol 45 fő diák és 2 fő tanár vett részt a BERZELAB „fizika a környezetünkben” témahét keretében:
A BERZELAB projekt keretében megvalósításra kerülő rendezvények között örömmel üdvözöltük a Csodák Palotájának megtekintését. Mivel kis tanulói létszámú az intézményünk, majdnem minden felső tagozatos diák részt vehetett benne.
A legtöbb gyermek csak szervezetten, az oktatás keretein belül látogathat el ilyen és ehhez hasonló kiállításokra, mert sok családnak nincs lehetősége, vagy nincs is rá igénye, hogy gyermekével együtt töltse el szabadidejét egy-egy játékos ismeretszerzésen.
A program segítségével tanulóink közelről nyerhettek bepillantást a fizika tudomány rejtelmeibe. Észlelhették, megérinthették a tudomány olyan jelenségeit, amire a tanterem falai között nincsenek meg a technikai feltételeink.
Az Öveges Teremben látott kísérletek segítségével diákjaink megtapasztalhatták, hogy a fizika tudomány nem csupán száraz, unalmas fogalomrendszer, hanem maga a csoda, egy lenyűgöző, „valóságos szemfényvesztés”. Nem más, mint maga az egész bennünket körülvevő világ.
Intézményvezető pedagógusként, de gyakorló szülőként is az utóbbi években sajnos azt tapasztalom, hogy a tanulók érdeklődése a természettudományos tantárgyak iránt egyre csökken. Be kell vallanom, hogy a kevésbé kedvelt tantárgyak között a fizika az elsők között van.
A Csodák Palotájában eltöltött izgalmas, tanulságos délelőtt talán hozzájárult ahhoz, hogy felkeltse az érdeklődését a mai 11-14 éves korosztály képviselőinek az említett mostoha helyen álló tudományág megismerése iránt ” (Pádár Éva)

„A Nagyfügedi Arany János Általános Iskola beszámolója a 2014. 09.26-án megvalósult Csodák Palotája látogatásról, ahol 45fő diák és 5 fő tanár vett részt a BERZELAB „fizika a környezetünkben” témahét keretében
Az együttműködés keretében lehetőséget kapott iskolánk, hogy ellátogassunk a Csodák Palotájába.
A gyerekek nagyon várták a programot. A megérkezés után azonnal „birtokba vették” a kísérleti eszközöket. Kipróbálták az összes lehetőséget, amit csak tudtak, ügyesen és aktívan kihasználva a három órás ott tartózkodási időtartamot.
A legnépszerűbbek a gyermekeink között a következők voltak:
– Piruett
– Keringő pénzek
– Fakírágy
– Légágyú
– Optimusic
– Hűtlen árnyék
– Kosárradobás levegővel
– Futópálya
Megpróbálták megelőzni a fényt, közben a hetedikesekkel kiszámoltuk, hogy Szandi futási ideje alatt a fény mekkora utat tett meg.
Próbára tették figyelmüket, koncentrációjukat a képességteszteknél.
Nagyon érdekesnek találták tanulóink a Coriolis-szobát, hiszen forgás közben sosem sikerült a kiszemelt másik gyereknek gurítani a labdát.
Az Öveges teremben érdekfeszítő előadást láthattunk:
Márk jóízűen megette a fején megtört mandulát; Timike rájött, hogy egy szívószálat hogyan lehet átszúrni a krumplin. Persze a „krumpli-puska” is nagy tetszést aratott.
Legérdekesebbek a folyékony nitrogénnel végzett kísérletek voltak. Nagyon látványos fizika showban volt részünk.
A kirándulás után a tanítási órákon még sok-sok megbeszélnivalónk volt és még sokszor biztosan előkerülnek a tananyaggal kapcsolatos érdekes kísérletek.
Köszönjük a lehetőséget, hogy részesei lehettünk egy tartalmas programnak.”
(Kabainé Katona Edit)

A kiránduláson tapasztaltakat laborórai kísérletekkel, illetve teszt kitöltésével dolgoztuk fel:

Csodák Palotája teszt (Karikázd be a jó választ!)
Név:
Osztály:
Iskola:

1. Mennydörgés:
Egy vízforralóban felmelegítjük a csapvizet annyira, hogy az forrjon, továbbá egy hungarocell edénybe folyékony nitrogént töltünk. Tudjuk, hogy a víz forráspontja +100° C, a nitrogéné pedig -196° C, tehát a két anyag között hozzávetőlegesen 300° C hőmérséklet különbség van.
Mi történik, ha ezt a két anyagot összeöntjük?
A Hatalmas felhőt látunk és mennydörgéshez hasonlatos robajt hallunk.
B Csak felhőt látunk.
C Csak hangot hallunk.

2. Lufi pukkasztás:
A kísérlethez szükségünk van egy darab lufira és egy egyenes, nem túl hegyes acéldrótra.
Kipukkan-e a lufi, ha beleszúrjuk a drótot?
A Akárhol szúrjuk át, kipukkan.
B A pólusoknál átszúrva nem pukkan ki.
( pólus: a befújás helye és azzal szemben)
C Az egyenlítő környékén átszúrva nem pukkan ki.
( egyenlítő: a két pólus között félúton)

3. Gégecső kísérlet:
A kísérlethez szükségünk van egy darab bordázott csőre, általában a mosógép kivezető csöve a legoptimálisabb, de kipróbálhatunk többfélét is.
Mi történik, ha a csövet forgatjuk a fejünk fölött?
A A gégecső hangtalanul forog.
B Csak egy suhogó hangot hallunk.
C Érdekes hangot hallunk.

4. Nitrogénes szökőkút:
A kísérlethez szükségünk van egy lombikra, egy gumidugóra, ami egy üvegcsővel át van szúrva és folyékony nitrogénre. A lombikot félig feltöltjük folyékony nitrogénnel, majd a gumidugóval lezárjuk. Az üvegcső a nitrogén szintje alá kerül.
Mi történik, amikor a gumidugóval lezárjuk a lombikot?
A Nem történik semmi.
B Az üvegcső felső végéből ködcsóva tör elő.
C A folyékony nitrogén kispriccel ködképződés nélkül.

5. Krumpli puska:
A kísérlethez szükségünk van egy kb. 0,5 cm vastag krumpli szeletre, egy műanyag csőre és egy egyenes botra, ami tökéletesen beleillik a csőbe. A cső mindkét végét beleszúrjuk a krumpli karikába úgy, hogy a cső végeit lezárja egy-egy krumpli karika. A fadarabbal hirtelen benyomjuk a cső egyik végét lezáró krumplit.
Mi történik?

A A nyomott krumpli beljebb megy, a másik a helyén marad.
B Az egyik krumpli lövedékként repül ki a csőből.
C Mindkét krumpli kirepül.